Aan het gebruik van het 1/4 Ton Forum is een aantal regels verbonden.

    1. Het 1/4 Ton Forum is bedoeld als platform voor het uitwisselen en archiveren van informatie over 1/4 tonners.
    2. Het is niet toegestaan het 1/4 Ton Forum te gebruiken voor het ontplooien of ondersteunen van commerciële activiteiten.
    3. In uitzonderlijke gevallen kunnen de beheerders besluiten om een bericht of een onderwerp aan te (laten) passen of desnoods in zijn geheel te (laten) verwijderen. Waar mogelijk zal dat gebeuren in overleg.
    4. Discussies zijn toegestaan, zo lang je een ieder in zijn/haar waarde laat.
of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

Wat maakt een 1/4 tonner een 1/4 tonner?

Naar aanleiding van de eerdere vraag in de 1/4 Ton WhatsApp Groep over wat nou wel of niet een 1/4 tonner is wat meer uitleg.

Een ¼ tonner is een zeilboot die tussen van 1967 t/m 1970 een RORC Rating van maximaal 16 ft had, van 1971 t/m 1978 een IOR Rating tussen 17 – 18 ft en tussen 1979 en 1996 een IOR Rating tussen 17,5 – 18,5 ft. Boten die aantoonbaar aan deze criteria voldoen kunnen worden opgenomen in het klassement van de Dutch Quarter Ton Cup (DQTC).

Bij ons bekende 1/4 tonners in Nederland:
One off 1/4 tonners (zoals de ITCH en de WINGS), Albin 79, Albin Accent, Avance 24, Beneteau First 27, C&C 25, Carter Dingbat 25, Comet 770 en 801, Conrad 25R, 760, 777 en 1300, Contessa 25, Defender 15 en 27, Dehler Delanta 75 en 76, Dehler Sprinta DS en Sprinta Sport, Drifter 25, Dufour 1300 en 1800, Ecume de Mer, Elvstrøm 1/4 tonner, Evolution 26, Extension 24, Extra Paulette, Eygthene 24, Farr 727, Foxhound 24, Friendship 26, Gibsea 80 plus, Granada 27, Kievit 680, Listang, Loper 27, Mallard Start 7, Manzanita 25, Marsvin 22, MG26 (Doug Peterson), MG26 (Tony Castro), Oceaan 25, Oceaan 25 sport, Offshore 1/4 tonner, Polaris - Baron 76 - Race77 - Z80 (zelfde boot onder meerdere namen gebouwd), Quartet, Quarto 25, RA Antaris 26, Reve de Mer, Robber 3 en 3E, Ruffian 23, Samouraï 740, Spirit 24, Starbuck, Stuart 26, Super Seal 26, Tequila 24 en Tequila Sport, Trapper 300, Verl 790, Waarschip 725, Westerly GK24, Yamaha 24, 25 MK2 en 26 en Zeeton 24.

Sommige boten hadden destijds een IOR rating waarmee ze binnen de 1/4 ton ratinggrens zaten (dus simpel gezegd iets voorbij de maximum grens voor een minitonner en tot de maximum grens voor een 1/4 tonner). Dat maakt ze volgens ons nu een 1/4 tonner, al zijn die boten destijds misschien niet ‘als 1/4 tonner pur sang’ ontworpen, maar voeren ze mee in de IOR CLASS VI of VII waar alle 1/4 tonners in vielen. Net als de ORC4 nu zeg maar… Voorbeelden zijn de Loper en de Sprinta Sport. Dat waren destijds (IOR) eenheidsklassen, vielen binnen de 1/4 ton grens maar hadden het time-on-time nooit van 'echte' 1/4 tonners gewonnen.

Twee voorbeelden van uitzonderingen:
Cees van Tongeren zeilde ooit met een verbouwde Trotter Pandora (min of meer een Randmeer met een kajuit) het 1/4 Ton WK. Dat was een 1/4 tonner, maar dat maakt niet iedere Trotter Pandora een 1/4 tonner.

De Waarschip werf verbouwde ooit een Waarschip 730 dusdanig dat ze exact binnen de 1/4 ton regels van die tijd viel, dat was de KA$$A. Dat was een 1/4 tonner, maar dat maakt niet iedere 730 een 1/4 tonner.

Wel of niet?
We krijgen regelmatig vragen van eigenaren of ze een 1/4 tonner hebben of dat ze met hun kajuitzeilboot met de 1/4 tonners mee mogen varen. We willen geen 'oude boten vergaarbak club' worden maar kunnen verzoeken wel bekijken. Dus als van een boot een oude IOR meetbrief of een oude brochure met daarin de IOR rating van toen vermeld staat weten we meer en kunnen we er als bestuur van de Nederlandse 1/4 Ton Vereniging i.o. naar kijken.

Beste Hylke,
Welk gegeven maakt iets: 16 tot afhankelijk van het jaartal, 18,5 ft?

@Wijnand, de uitkomst van de rating formule (lengte, breedte, diepgang, gewicht, zeiloppervlakte, bepaalde maten op bepaalde plekken (vandaar soms de - geplamuurde - bobbels in de romp), stahoogte, etcetera) bepaalden de uitkomst. De uitkomst was een getal en dat maakte of een boot een minitonner, 1/4 tonner, 1/2 tonner, 3/4 tonner, One tonner, Two tonner of Maxi was...

Here are the Quarter Ton Class Rules 2013 that seek to balance the history of the boat and the passion of its sailors.

1. All boats shall have a current IRC Certificate with a maximum rating of 0.920.

2. All boats shall have a Series Age Date prior to 1996.

3. All boats shall have a Hull Series Date prior to 1996 (Note: Any hull changes should be pre-agreed with the Rating Authority to ensure that modifications do not alter the boat’s Hull Date.

4. All boats or a sistership shall have had an RORC Rating of 16 ft or less between 1967-1970 or an IOR Rating of 17 ft-18 ft for the years 1971-1978, or an IOR Rating of between 17.5-18.5 for the years 1979-1996.

5. Crew. The maximum number of crew shall be 5. However, where a boat is crewed by 5 females, that boat may carry a 6th crewmember.

6. The owner or joint owner shall steer the yacht in all Quarter Ton events. In exceptional circumstances, where the owner prefers not to helm, dispensation may be given for an ISAF Category 1 sailor to helm the boat (Alternate Helm). Permission for the Alternate Helm must be obtained from the Quarter Ton Class Secretary at least 7 days prior to any Quarter Ton event. Being ISAF Category 1 does not mean automatic acceptance as an Alternate Helm. The Alternate Helm will be expected to be a regular member of the crew.

7. Applications will be considered from boats for Quarter Ton events who believe that they were genuine Quarter Tonners but who are unable to prove an IOR or RORC Rating. The Secretary will seek the guidance of the RORC Rating Office whose decision shall be final.

8. Sail Numbers. In order to preserve the heritage of the Quarter Tonners from the early days, it is permitted to use the original sail designation and numbers. ie. K (GBR) I (ITA) F (FRA). The reasoning for this is that unless it is a class rule ISAF require the new three letter designations.

9. Bow Sprits and Prodders are not allowed, either fixed or retractable unless originally designed prior to 1996. All spinnakers must be tacked down to the yachts spinnaker pole, except when hoisting, gybing, approaching the bottom mark and dropping the kite.

comment banner