Aan het gebruik van het 1/4 Ton Forum is een aantal regels verbonden.

    1. Het 1/4 Ton Forum is bedoeld als platform voor het uitwisselen en archiveren van informatie over 1/4 tonners.
    2. Het is niet toegestaan het 1/4 Ton Forum te gebruiken voor het ontplooien of ondersteunen van commerciële activiteiten.
    3. In uitzonderlijke gevallen kunnen de beheerders besluiten om een bericht of een onderwerp aan te (laten) passen of desnoods in zijn geheel te (laten) verwijderen. Waar mogelijk zal dat gebeuren in overleg.
    4. Discussies zijn toegestaan, zo lang je een ieder in zijn/haar waarde laat.
of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

Tactische berekeningen

TLDR: draadje van de Whatsapp groep 

Hebben we wiskundebuffs die mee willen denken over de berekening van optimale windkoersen en kruisrakken?

Ik probeer nu een spreadsheet voor de navigator/tacticus te maken die Optimale windkoers van een rak berekent (later eventueel een [web]appje van maken)

Als je 3 hoeken hebt A B C en rak AC kunt varen, maar ook rak ABC met overstag sneller kunt varen wanneer begin je dan winst te behalen?
Hoek A is hoeveel graden je extra afvalt tov rakkoers, hoek B is de overstaghoek, Hoek C is de aanvaarhoek van de boei bij kruisen tov rakkoers
A = gekozen
B = 2*A
C = 180 -(A+B)

Berekening van
Windrichting gegeven
Windsnelheid gegeven
Rakkoers AC gegeven
Afstand AC gegeven
Afstand AB berekenen
Afstand BC berekenen
Snelheid AC en ABC berekenen (obv polair diagram)
Tijd AC en ABC berekenen

Metrics die je misschien ook wil weergeven in een instrumenten paneel, waarvoor NMEA PGN's bestaan of kunnen worden bedacht die weer op het netwerk kunnen worden geinjecteerd door een zeilcomputer, bijvoorbeeld een RaspberryPi met NMEA2USB

LPD (Leg Prescribed Distance voorgeschreven rak afstand)
LTD (Leg Tack Distance/ Rakkruisafstand)
LTS (Leg Tack Speed / Rakkruissnelheid)
LXD (Leg Xtra Distance)
LTT (Leg Tack Time)
LTA (Leg Tack Advantage)
OTC (Opposite Tack Course) 
VMG
VMC (velocity made good on course)

Sacha maakte het punt om golfcorrectiefactoren in te calculeren als fine tuning
Golfhoogte en richting zijn ruwweg gerelateerd aan windsnelheid en windrichting, maar stel je voor om een betere polar table standaard te ontwerpen die ook met golfhoogte en richting rekening houdt

Joris vraagt: Hoe ga je bijvoorbeeld relatieve performance uitlezen? Marifoon via DSC calls of via AIS de andere boten uitlezen en dan die data weer inpluggen in de berekeningen

Geüploade bestanden:
  • Wind-angle.png