Aan het gebruik van het 1/4 Ton Forum is een aantal regels verbonden.

1. Het 1/4 Ton Forum is bedoeld als platform voor het uitwisselen en archiveren van informatie over 1/4 tonners.
    2. Het is niet toegestaan het 1/4 Ton Forum te gebruiken voor het ontplooien of ondersteunen van commerciële activiteiten.
    3. In uitzonderlijke gevallen kunnen de beheerders besluiten om een bericht of een onderwerp aan te (laten) passen of desnoods in zijn geheel te (laten) verwijderen. Waar mogelijk zal dat gebeuren in overleg.
    4. Discussies zijn toegestaan, zo lang je een ieder in zijn/haar waarde laat.
of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

Lood ballast waarschip 725

Hallo Kwartonners,

Ik vind al een tijdje dat mijn bootje te ver achterover ligt en mijns inziens niet ideaal door het water gaat.

Ik heb dit telkens proberen op te lossen door met een altijd gevulde waterzak , een zo licht mogelijke buitenboord motor en zoveel mogelijk gewicht voorin te varen.

Maar dit is niet voldoende..... 

Het plan is nu, omdat ik ook aan een nieuwe en grotere accu toe ben om de accu voorin de boot te plaatsen en daaronder een lood ballast te gieten(in het puntje onderin. Waardoor er een +/- 50 kg gewicht (wat vast ligt) extra op de boeg komt.

Het verhitten van het lood is geen probleem ik heb een grote oude pan en een grote propaan brander... 

Ik struikel een beetje over het materiaal om een mal mee te bouwen...

Gewoon multiplex: makkelijk op maat te zagen

Een zandmal: geen ervaring mee 

Een gipsmal: hiervoor heb je dan weer een contramal nodig

Siliconen mal: een dure optie waar ook weer eerst een contramal voor nodig is...

Heeft er iemand ervaring met het maken van een mal en of het gieten van lood?

B.v.d.

Vr gr 

Albert Pieter Bockweg

Geüploade bestanden:
  • IMG-20241005-WA0015.jpg