Aan het gebruik van het 1/4 Ton Forum is een aantal regels verbonden.

    1. Het 1/4 Ton Forum is bedoeld als platform voor het uitwisselen en archiveren van informatie over 1/4 tonners.
    2. Het is niet toegestaan het 1/4 Ton Forum te gebruiken voor het ontplooien of ondersteunen van commerciële activiteiten.
    3. In uitzonderlijke gevallen kunnen de beheerders besluiten om een bericht of een onderwerp aan te (laten) passen of desnoods in zijn geheel te (laten) verwijderen. Waar mogelijk zal dat gebeuren in overleg.
    4. Discussies zijn toegestaan, zo lang je een ieder in zijn/haar waarde laat.
of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

Buitenboord v. Binnenboord motoren

Voor de Itch ben ik aan het overwegen om de saildrive eruit te halen en een buitenboord motor steun achterop te zetten.
Natuurlijk hebben allebeide opties zijn voor- en nadelen, en ik kijk eigenlijk naar de grootste voordeel (als wedstrijdbak) van een bespaaring van bijna 8% van totale gewicht .

Hebben andere mensen ervaring tussen de twee en wat vinden jullie ervan?

Achter de YAMAHOELA hangt een 2,5 pk Malta. Prima voor haven uit haven in. Voor langs stukken wat minder handig en krachtig… 

Zou voor je boot het systeem op de FOOLPROOF even afkijken! Die outboard kiept op een rail de open kuip in. Steekt dus niet uit!

Hi Alex,

Ik heb op de Oceaan 25 sport een binnenboord motor, type Vire 7. 7 pk tweetakt benzine motortje. Daarop loopt de boot zo'n 4,5-5 knopen door het water.

Vind het gemak van starten en varen wel fijn. Het hangt niet achterop, dus ook geen risico dat je 'm er af vaart tijdens het zeilen. En ik vind het een prettig idee dat er geen groot gewicht aan de spiegel hangt. 

Bediening bij het invaren v/d haven vind ik zelf ook prettiger met de inboard motor, maar wellicht moet je hier voor de BB motor gewoon handigheid in krijgen (en dat heb ik niet). 

Minder fijn is wanneer het zaakje niet start. Dan is onderhoud/reparatie lastig door de kleine ruimte waarin de motor gemonteerd is. En je moet naar binnen toe en daarmee het roer achter laten. Niet ideaal. En een BB motor kun je mee naar huis nemen om rustig te testen, ipv dat je dit in de boot moet doen.

Enfin, just my two cents. Maar misschien een afneembare BB motor die je tijdens het zeilen kunt hangen/leggen bij de mast? Lekker bovenop de kiel en laag. Valt vast een mooie beugel voor te maken.

Dag Alex, 

In het kopje beter laat dan nooit...

Afgelopen jaar heb ik met mijn oceaan 25 sport gevaren met een buitenboordmotor, dit is mij niet zo goed bevallen en daarom ben ik momenteel bezig met de inbouw van een inboard diesel.

De reden waarom ik ben geswitcht van outboard naar inboard is dat ik naar mijn mening met een outboard onvoldoende manoeuvreer mogelijkheden had.

Op het moment ben ik bezig met in inbouw van een ferrman 18w (gewicht inclusief keerkoppeling en dergelijke 60 kg. 

De aanhangmotor die ik er achter had, Yamaha 8pk 2takt had een gewicht van een goede 40 kilo, naar mijn idee is dit dus ook nog gewichts efficiënter. 

Verder erover nadenken en waarschijnlijk blijf ik bij een binnenboord motor voor het gemak, ga toch niet een echt serieuze grand-prixachtige boot van de Itch maken.
Volgende stap zal dan zijn huidige motor ooit vervangen. Dus wordt dat uitzoeken wat voor nieuwe erin gaat.